Оприлюднення проектів регуляторних актів (роз'яснення ДРС)
Про оприлюднення проектів регуляторних актів
Результати проведеного Держпідприємництвом України моніторингу дотримання органами виконавчої влади вимог законодавства про державну регуляторну політику виявили наявність системних порушень вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (далі – Закон) в частині здійснення оприлюднення проектів регуляторних актів з метою одержання зауважень і пропозицій.
До таких порушень належать:
– здійснення оприлюднення проектів регуляторних актів у спосіб, який за Законом не визначено як переважний;
– зміст повідомлень про оприлюднення проектів регуляторних актів не містить всіх законодавчо визначених складових;
– подання на погодження до уповноваженого органу проектів регуляторних актів до їх фактичного оприлюднення;
– подання на погодження до уповноваженого органу проектів регуляторних актів неналежним чином, зокрема, без роздрукованої копії оприлюдненого повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта разом з аналізом регуляторного впливу;
– не здійснення оприлюднення проектів регуляторних актів у новій редакції після їх доопрацювання.
З урахуванням зазначеного, Держпідприємництво, керуючись статтею 30 Закону,
РОЗ‘ЯСНЮЄ:
Відповідно до статті 5 Закону, оприлюднення проектів регуляторних актів з метою одержання зауважень і пропозицій є складовою забезпечення здійснення державної регуляторної політики.
Подання зауважень та пропозицій щодо оприлюднених проектів регуляторних актів, а також участь у відкритих обговореннях питань, пов’язаних з регуляторною діяльністю є практичною реалізацією права громадян, суб’єктів господарювання, їх об’єднань, наукових установ та консультативно-дорадчих органів на участь у здійсненні державної регуляторної політики.
Відповідно до Закону, кожен проект регуляторного акта підлягає оприлюдненню з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань.
Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності – у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет. При цьому, відповідно до Закону, перевага надається офіційним друкованим засобам масової інформації.
Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта повинно містити:
стислий виклад змісту проекту;
поштову та електронну, за її наявності, адресу розробника проекту та інших органів, до яких відповідно до цього Закону або за ініціативою розробника надсилаються зауваження та пропозиції;
інформацію про спосіб оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу (назва друкованого засобу масової інформації та/або адреса сторінки в мережі Інтернет, де опубліковано чи розміщено проект регуляторного акта та аналіз регуляторного впливу, або інформація про інший спосіб оприлюднення, передбачений частиною п’ятою статті 13 цього Закону);
інформацію про строк, протягом якого приймаються зауваження та пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань;
інформацію про спосіб надання фізичними та юридичними особами, їх об’єднаннями зауважень та пропозицій.
В свою чергу, проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється не пізніше п’яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта.
Також, звертаємо увагу на те, що відповідно до статті 25 Закону, регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом виконавчої влади або його посадовою особою, якщо проект регуляторного акта не був оприлюднений.
Відповідно до статті 21 Закону, для погодження до уповноваженого органу разом з проектом регуляторного акта подаються аналіз регуляторного впливу цього проекту та копія оприлюдненого повідомлення про оприлюднення проекту з метою одержання зауважень і пропозицій.
В той же час, серед окремих регуляторних органів поширюється негативна практика подання до Держпідприємництва повідомлень про оприлюднення проектів регуляторних актів, які роздруковані безпосередньо з текстового редактора та фактично не є копіями оприлюднених повідомлень про оприлюднення регуляторних актів, оскільки не містять підтвердження безпосередньо факту оприлюднення цього повідомлення.
Таким чином, відсутність копії оприлюдненого повідомлення в комплекті поданих на погодження документів є безумовною підставою для залишення Держпідприємництвом проекту регуляторного акту без розгляду.
Враховуючи викладене, інформуємо, що при поданні на погодження проекту регуляторного акта є обов‘язковим подання копії оприлюдненого повідомлення в офіційному друкованому виданні, та лише як виняток, за умови відсутності у регуляторного органу такого друкованого засобу масової інформації, у вигляді роздрукованої копії сторінки в мережі Інтернет, на якій розміщено це повідомлення.
При цьому, звертаємо увагу на те, що якщо під час реалізації процедур погодження проект регуляторного акта зазнав змін, які мають регуляторний характер, зазначений проект потребує повторної реалізації обов‘язкових процедур, у тому числі оприлюднення, визначених Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
https://www.drs.gov.ua/regulatory_policy/shhodo-oprylyudnennya-proektiv-regulyatornyh-aktiv/